جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

دندان هاي مسافت دار را چه گونه معالجه كنيم؟

دندان هاي مسافت دار را چه گونه معالجه كنيم؟تجميل الانف يكي از علامتها زيبايي در صورت داشتن لبخند قشنگ است . تعريف لبخند قشنگ سواي در حيث تصاحب كردن ذوق و سليقه اشخاص اكثر زمان ها دربرگيرنده دندان‌هاي آراسته و سپيد است . شك نداشته باشيد او‌لين چيزي كه يك خنده را خوشگل مي‌نمايد دندان‌هاست . فرم فك و دندان در رضايت شما از لبخندي كه مي‌زنيد تاثيري بسزا دارااست . گهگاه بعضا از ما ايرادهايي را در فرم دندان‌هاي‌مان حس ميكنيم ولي نمي‌دانيم ايراد حساس كجاست . 
آيا به مقدار كافي تر و تميز نيست؟ آيا آن‌طور كه بايستي و احتمال دارد سپيد نيست؟ و آيا تناسب بين دندان‌ها رعايت شده است؟ اين سؤال‌ها و بخش اعظمي ديگر از پرسش‌ها هر كسي را احتمالا ساعتها جلوي آينه ميخكوب نمايد , ولي ممكن است خلل شما هيچ‌كدام از اينها نباشد و تنها فاصله‌اي ريز بين دو دندان جلويي لبخند شما‌را مختلف نموده باشد ; به عبارتي چيزي كه احتمال دارد تصور كنيد موروثي است و نميتوان كاري براي آن انجام اعطا كرد , ولي پزشك معالج دندانپزشك در رابطه راه‌حل‌هاي رفع اين فاصله‌ها توضيح مي دهد . 
مسافت دنداني چيست؟ به‌طور ارگانيك دندان‌ شما بايستي به اندازه‌اي از نيز مسافت داشته باشد كه بتوانيد يك نخ دندان از لاي آن رد نمائيد . در بعضي اشخاص اين مسافت بيشتر از يك نخ دندان و ممكن است به ميزان يك سانتي‌متر باشد . عارضه ها مختلفي براي پيدايش اين اختلال مي‌توان در لحاظ گرفت . اولي و مهم ترين علت آن ژنتيك است ; يعني شايد , شما ژن فك بزرگ را از يك كدام از پدر و مادر و ژن داشتن دندان‌هاي ريز را از يكي ديگر از پدر و مادر به ارث برده باشيد و درنتيجه مسافت متعددي بين دندان‌هاي‌تان توليد شود . 
نداشتن بعضي دندان‌هاي انتهايي , همينطور بيماري‌هاي لثه نيز مي تواند علت توليد مسافت بين دندان‌ها شود . پزشك معالج زرگري‌نژاد دو روش تهاجمي و غيرتهاجمي براي بستن مسافت بين دندان‌ها معرفي مينمايد . روش غيرتهاجمي استفاده از ارتودنسي است كه نسبتاً مي‌توان ذكر كرد از في مابين شيوه هاي جانور شايسته ترين شيوه است . در روش تهاجمي نياز به تراش دندان است كه گهگاه تمام دندان مي بايست تراش بخورد و گهگاه تراش ميل كردن يك طرف از آن كفايت ميكند . 
مطمئن‌ترين خط مش ارتودنسي است فضاي بيشتر از دو ميلي‌متر را نميتوان با كامپوزيت لبريز كرد زيرا دندان خيلي پهن مي شود و زيبايي كه مدنظر مريض است برآورده نمي شود . به همين منظور در‌حالتي كه فضاي متعددي بين دندان‌ها وجود داشته باشد معمولا مي بايست اشخاص براي ارتودنسي مراجعه نمايند زيرا با وجود زمان طولاني , فيض قابل پيش‌بيني است و مريض هيچ بافتي از دندان را از دست نمي‌دهد . يكي ايمن‌ترين و بهترين‌ شيوه هاي از بين بردن مسافت بين دندان‌ها ارتودنسي از سنين زير است . اين معالجه امداد مي‌نمايد در اكثري از موردها مسافت بين دندان‌ها پاك شود . 
چنانچه اساس فك شما عالي باشد و مسافت دندان‌هاي‌تان نيز بسيار نباشد معمولا ارتودنسي شايسته ترين معالجه به حساب ميآيد . چه بسا در صورتي‌كه در سنين كودكي هم ارتودنسي انجام نشود , مي‌توان تا زمان ميانسالي از اين روش درماني استفاده گرفت , براين اساس براي انجام اين عمل عذروبهانه نياوريد كه «از ما گذشته!» چنانچه در بزرگسالي بخواهيد معالجه ارتودنسي را براي از بين بردن مسافت دندان‌هاي‌تان تعيين نماييد , ميتوانيد از دندانپزشك بخواهيد گيره‌ها يا اين كه براكت‌هاي سراميكي هم‌رنگ دندان براي‌تان استفاده نمايد تا از حيث ظاهري در گير اختلال نشويد . ارتودنسي ياري مي‌نمايد دندان‌ها به طور سطر و متناسب كنار نيز قرار گيرند . در‌اين حالت رعايت بهداشت دهن و دندان هم آسان‌تر خواهد بود . 
لامينيت يا اين كه ونيرهاي كامپوزيتي «ونير پوششي است كه ميتواند با كامپوزيت باشد و تنها يك تراز از دندان تراش مي خورد كه در مطب انجام ميگردد يا اين كه مي‌توان از دندان تراش خورده قالب تنظيم كرد و به لابراتوار بخشيد تا پوششي چيني را به ما بدهد كه به تراز دندان چسبيده ميگردد و اين روش كمتر تهاجمي است . » در‌اين روش با مواد هم‌رنگ كه براي ترميم دندان‌هاي جلويي استفاده مي گردد , مي‌توان فضاي بين دندان‌ها را پوشاند . اتفاقي كه در‌اين روش ميفتد اين است كه در‌حالتي كه از فيض راضي نباشيد به راحتي مي‌توان كامپوزيت را برداشت . در‌اين مدل ونير , بهداشت دهاني شما اهميت خاصي دارااست چراكه يكي مهمترين مورد ها ناكامي لامينيت‌ها در كوتاه‌مدت خواهد بود كه سبب به توليد لكه تغيير و تحول رنگ و پوسيدگي ثانويه ميشود . 
به باندينگ تصور كنيد بعضي اوقات به هر برهان شايد شكيبايي ارتودنسي طولاني‌‌مدت را نداشته باشيد و بخواهيد خيلي پرسرعت به سود برسيد , براين اساس به روش‌هاي سرعت بالا و سواي ‌معطلي مي پنداريد . يكي‌از روش‌هاي ساده‌ و سريعي كه مي‌توان به آن تاءمل كرد بستن مسافت بين دندان‌ها به روش باندينگ است زيرا نيز پرسرعت است نيز ارزان . درين روش دندان با خميرهاي منحصر به فرد منزه ميشود . يك صمغ همرنگ دندان به قسمت‌هاي واجب طولاني تر شده و دندانپزشك آنان‌را فرم ميدهد . آن گاه با امداد نور و روشنايي ماوراء بنفش اين صمغ محكم و سفت ميشود و درنهايت به دندان مي‌چسبد . 
مزيت اين روش آن است كه آن دندان‌ها تراش نمي خورند و زيبايي مطلوب و مطابقت و همخواني با دندان‌هاي ارگانيك را مي‌توان ديد . « چنانچه قرار باشد شخص از طريق تهاجمي استفاده نمايد مي‌توان به‌طور بي واسطه و در يك نشست و با كامپوزيت‌هاي رنگ دندان آن را در مطب انجام اعطا كرد . البته راه و روش ديگري هم موجود هست و آن اين كه قالب از مريض گرفته و به لابراتوار ارجاع داده مي گردد تا ونيري تنظيم نمايد كه آن گاه روي دندان چسبانده شود . » دقت داشته باشيد استمرار اين روش به موادي كه استفاده مي گردد , مهارت دكتر معالج و اما مراقبت‌هاي خودتان مربوط است . 
روكش نماييد در شرايطي كه مريض تعداد مسافت دنداني و يك‌سري دندان نياز به روكش داشته باشد . در اين‌حالت روش روكش دندان براي شخص استفاده ميگردد . يكي‌از قديمي‌ترين موادتشكيل دهنده زمين زيركونيوم است . اين ماده سكو يك در صنعت دندانسازي اهميت خاصي دارااست . در استفاده از زيركونيوم بايستي توجه كرد كه رنگ آن با رنگ دندان يه خرده گوناگون است و خوبتر است براي زير روكش مصرف شود . آنگاه روي آن را كامپوزيت يا اين كه لامينيت استفاده كنيم . اما در شرايطي كه مسافت دندان‌ها مرتبط با جلوي دندان نباشد مي‌توان صرفا از زيركونيوم استفاده كرد البته براي جلوي دندان فقط پوشش چيني است كه قادر است جلاي ضروري را به دندان‌ها بدهد و آن‌ها‌را به دندان ارگانيك نزديك نمايد . به‌اين نكته نيز دقت نمائيد كه در روش روكش نصيب بيشتري از دندان برداشته ميگردد . 
سراميك يك مورد است براي قشنگ خنديدن هزار و يك روش موجود است , يكي‌از آن‌ها نيز استفاده از قطعات نازك چيني به اسم لامينيت است كه به جاي ميناي دندان قرار ميگيرد و به راحتي اين مسافت را لبريز مينمايد . چنانچه دندان‌هاي جلوي‌تان از نيز مسافت دارااست , مي بايست بدانيد درين روش همگي دندان‌هاي جلويي‌تان سرگرم مي گردد بدين ترتيب در صورتيكه صرفا بين دو دندان مسافت وجود داشته باشد منطقي نيست كه همگي دندان‌ها را مشغول نماييد . 
در‌اين روش مرحله رويي دندان بين نيم تا 7/0 ميلي‌متر تراش ميخورد . اين روش نسبت به باندينگ هزينه بيشتري دارااست . اين روش با اين كه يكي‌از مرسوم‌ترين روش‌هاي بستن مسافت بين دندان‌هاست البته براي مراقبت نسبت دندان‌ها نياز به يك برنامه‌ريزي ظريف دارااست . نگران دورنگي دندان‌ها نباشيد زيرا رنگ دندان‌هاي همسايه بوسيله يك راهنماي رنگ گرفته ميشود تا اطمينان حاصل شود رنگ ونير تشكيل‌شده تماما ارگانيك جلوه مينمايد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.