جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

گزارش بازديد يك روزه از بهشت معدن آموزشي دانش كده صنعتي شاهرود

گزارش بازديد يك روزه از بهشت معدن آموزشي دانش كده صنعتي شاهرودآزمون نظام مهندسي صبح پنج شنبه تاريخ ۱۵/۷/۹۵ با حضور جمعي از اعضاي متشخص نظام مهندسي معدن و با همراهي جناب آقاي مهندس برهاني رياست با شخصيت اداره , بازديد يكروزه اي از معدن آموزشي كالج صنعتي در شاهرود ( معدن دهملا ) از مبدأ سمنان صورت گرفت و بعداز رسيدن به محل اردوگاه آموزشي دانشكده شاهرود , ديگر اعضاي با شخصيت هيئت مديره اداره جناب آقاي پزشك معالج آقاجاني و اقاي مهندس قنبري و اساتيد با شخصيت دانش كده شاهرود جناب آقاي دكتر معالج فردوست , دكتر معالج عرب اميري , مهندس حيدرنيا و مهندس بياري نيز با حضور لبريز افتخار خويش به مجموعه ملحق شدند . 
ابتدا جناب آقاي دكتر معالج فردوست بعد از خوش آمد گويي و خير مقدم به اعضاي با شخصيت , توضيحاتي در زمينه ي زمين شناسي حيطه و ذكر نكات كليدي اكتشاف به شرح زير ارائه نمودند : 
توضيحاتي راجع‌به زون البرز شرقي و ويژگيهاي منحصر آن و تفاوتهاي اين زون با زون ايران مركزي و زاگرس . 
ايشان خاطر نشان كردند كه از مهمترين ويژگيهاي زون البرز شرقي بهم ريختگي تكتونيكي آن است و به دليل اين بهم ريختگي و وجود درز و گسل ها و روراندگيهاي دوچندان اين زون ساختمان دلخواه جهت به‌وجود داخل شدن تله نفتي از بين مي رود لذا با وجود خالق شيلي در سنگ منشأ , نميتوانيم در اين ناحيه در پي اكتشاف نفت باشيم . 
همچنين از لحاظ جناب آقاي پزشك فردوست يك زمين شناس و يا يك مكتشف مي تواند با درنظر به چنگ آوردن عكس هاي ماهواره اي و نقشه هاي زمين شناسي و با در لحاظ به چنگ آوردن معيار هاي تكتونيكي , ليتولوژيكي , آلتراسيوني و نيز معيار سني براي برخي كانسارها كه تحت عنوان ابزار اوليه و اصلي اكتشاف محسوب مي شود با صرف هزينه و زمان كمتر , كانسار متبوع خويش را پيدا نمايد . 
يك مكتشف بايد همانند يك پليس همواره پيرو اثرها و شواهد و علامت ها باشد تا بتواند سريعتر خويش را به انگيزه برساند . 
مثلاً فهميدن اين نكته كليدي كه زغال ( يا به عبارتي شيل سياه ) در لحاظ مكتشف مي تواند به معني سن ژوراسيك باشد . و يا فسفات كه به عبارتي رسوبات تخريبي – آواري وابسته به سازند جيرود مي‌باشد و يا لاتريت بوكسيت به عبارتي عرش متشكل زيرين سازندهاي شمشك و اليكا مي باشد , مي تواند خيلي سريعتر و خوبتر مارا به انگيزه اصلي خويش برساند و سرگردانيهاي اكتشافي مارا از بين برنده شود . 
بعد جناب آقاي مهندس بياري مختصري درباره‌ي چگونگي بازسازي , احيا , و استفاده برداري وآغاز به فعاليت اين گروه توضيحاتي ارائه نمودند . 
در اين سطح مواردي در مورد اصول اكتشاف و نيز آشنايي مختصر با زمين شناسي حوزه‌ , و جواب به پرسش هاي طرح شده و همچنين بازديد از نمايشگاه ماكت هاي معدني و تونل آموزشي معدن صورت گرفت و ازنزديك با اشكال وسايل و تجهيزات حفاري و دفتر كار معدنكاران آشنايي ايجاد گرديد . 
پيرو بعداز مختصري استراحت و پذيرايي از تيم آزمايش سايت ژئوفيزيك گروه آموزشي معدن بازديد گرديد و جناب آقاي پزشك معالج آقاجاني از چگونگي مهيا سازي اين نصيب از گروه اظهاراتي داشتند و با دقت اهميت اين نكته كه ژئوفيزيك نيز يكي از راههاي داراي اهميت اكتشاف محسوب مي شود به ويژگي اين گروه آموزشي و انحصاري بودن اين خصوصيت اشاره نمودند . 
در اين بخش نوع هاي آموزشي اي بيان شده كه دانشجويان بتواند عمل گراويمتري , مغناطيس سنجي , ژئوالكتريك امواج و لرزه را انجام دهند و بعد با تهيه و تفسير نقشه به نتايج شبيه به آنچه كه در واقعيت و طبيعت مي باشد نزديك شوند . 
مثلاً با ايجاد يك كره توخالي به قطر يك متر در باطن زمين , يا دفن يك لوله توخالي به ارتفاع ۶ متر كه قابليت ورود آب يا سيالات ديگر داخل آن باشد و نيز تشكيل اتاقك J مثل ( شايان ذكر است كه اجراي اين اتاقك برگرفته از پايان طومار دانشجويان ارشد در تپه حصار دامغان مي باشد ) و يا براي مبحث گسل , با ايجاد يك پلكان بتني در دو بخش بالا و پايين با پهنا ۱ تا ۵/۱ متر و ارتفاع ۱۲ متر… 
جناب آقاي پزشك آقاجاني اظهار نمودند : اغراق آميز نيست كه در حالتي‌كه بگوييم اين تيم در ايران بي نظير است زيرا در كل دنيا ارائه تنوع نوع هاي آموزشي نخستين در آمريكا مرزوبوم كانادا , سپس در استراليا و آنگاه در ايران يعني تيم معدن آموزشي دانشكده صنعتي شاهرود ايجاد شده‌است . حتي در درون مؤسسه ژئوفيزيك كالج تهران فقط در بخش كوچكي از تيم تنها شاخه مغناطيس بررسي مي شود ولي در اين گروه همگي شاخه هاي ژئوفيزيك با ارائه دسته هاي آموزشي دلخواه مورد بررسي قرار مي گيرد . 
در خاتمه كليه ملازمان متشخص از گروه تفريحي نيز بازديد نمودند و بعداز اندكي استراحت و صرف ناهار , مسير رجوع و برگشت را طي نمودند . 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.